10 tips voor blijvende veranderingen in jouw leefstijl

Wat als gezond eten, altijd de trap nemen en de tijd nemen om dagelijks te mediteren even weinig moeite zouden kosten en even vanzelfsprekend zouden zijn als je tanden poetsen of je telefoon checken? Maar dat zijn ze niet: je eet niet altijd wat best voor je is, je neemt toch maar de lift en tijd nemen voor jezelf zal je later wel doen.

Maar je kan leren om goede gewoontes automatisch te doen, op voorwaarde dat je ze inderdaad daarin veranderd: gewoontes!


gezonde leefstijl

Photo by Ricardo Esquivel from Pexels


Wat zijn gewoontes?


Volgens de definitie zijn gewoontes herhaalde, automatische acties die worden veroorzaakt door contextuele aanwijzingen.


Tips voor blijvende veranderingen in jouw leefstijl


Hier zijn 10 tips om je te helpen om blijvende veranderingen in jouw leefstijl aan te brengen.


1. Kies de juiste gewoonte - en kies het zelf


Zorg ervoor dat je doel, de nieuwe gewoonte, specifiek, meetbaar en haalbaar is. Als het je doel is om fit te worden, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om op maandag, woensdag en vrijdag met de fiets naar het werk te gaan. Zorg ook dat je doel haalbaar is: als je te ver van je werk woont of op tijd terug moet zijn om je kinderen van school te halen zal dit misschien niet lukken.

Het is ook belangrijk dat je zelf kiest. Als iemand anders je zegt wat je moet doen zal het moeilijker zijn om dit vol te houden.


2. Neem kleine stapjes


Als je doel is om meer groenten en fruit te eten hoef je niet meteen je hele dieet te veranderen. Je kan beginnen met bijvoorbeeld een appel te eten als snack in plaats van een mueslibar. Eens je deze kleine gewoonte hebt gevormd, dat wil zeggen dat je er niet meer over hoeft na te denken, kan je er eentje toevoegen, bijvoorbeeld een extra portie groenten eten bij de lunch. Dit is een traag proces is maar de kansen dat dit een levenslange gewoonte wordt is veel hoger!


3. Focus op een periode


Nieuwe gewoontes ontwikkelen kost tijd. Hoeveel tijd? Volgens onderzoek ergens tussen 18 en 254 dagen, dus dat is nogal vaag, maar algemeen wordt 66 dagen aangenomen. Je focussen op die periode en niet op 'voor altijd' kan helpen om het meer het gevoel te krijgen dat het echt wel haalbaar is. Volgens B. Gardener, een psychologie professor aan het King's college in Londen, duurt het slechts twee weken voor een nieuwe gewoonte aanvoelt als onderdeel van een routine.


4. Koppel een gewoonte aan bestaande gebeurtenissen


Maak het jezelf makkelijk en koppel een gewoonte aan bestaande gebeurtenissen van elke dag. Gebruik de 'als-dan' regel.

Bijvoorbeeld: "Als ik thuiskom van het werk, doe ik meteen andere schoenen aan en maak ik een wandeling van een kwartier."of "Na elke meeting, wanneer ik weer alleen in mijn kantoor ben adem ik 20x diep in en uit met mijn ogen dicht."

Je kan de nieuwe gewoonte ook koppelen aan een bestaande gewoonte: "Voor ik in de douche stap stretch ik 2 minuten."


5. Beloon jezelf


Jezelf belonen kan een gewoonte bekrachtigen.

Onmiddellijke beloningen hebben meer effect dan uitgestelde.

Als je scrollen door Facebook leuk vindt kan je jezelf belonen met een kwartiertje Facebook na het kiezen voor een gezonde lunch. Als je ongezonde keuzes hebt gemaakt voor de lunch dan, sorry, geen Facebook! Zie dit niet als een straf maar wel als iets dat je niet verdiend hebt.


6. Verander van omgeving


Vermijd plaatsen die bepaalde gedragingen triggeren. Weet je bijvoorbeeld dat je in dat ene restaurant zal kiezen voor je favoriete maar ongezonde gerecht, ga dan naar een ander restaurant met een gezonder menu. Als je zin krijgt in een portie kaas als je op café gaat en een glas wijn drinkt, spreek dan ergens anders af met je vriendinnen. Versta mij niet verkeerd, er is niets mis met die portie kaas, maar is dat een goede keuze als je net van tafel komt en je eigenlijk genoeg gegeten had?


7. Heb je 'geen zin' strategie klaar


Het zal wel eens gebeuren dat het moeilijk is om een goede gewoonte aan te houden. Het helpt als je dan voorbereid bent met een strategie. Als je bijvoorbeeld het gevoel hebt dat je je run wilt overslaan omdat dat je er echt geen zin in hebt, zeg dan tegen jezelf dat je in ieder geval je sportkleren en schoenen moet aantrekken en naar buiten moet, al is het maar om te wandelen. Als je eenmaal buiten staat, schoenen aan en klaar om te vertrekken, vind je het misschien veel gemakkelijker om die eerste paar looppassen te zetten.


8. Denk niet aan de witte beer


Een onderzoeker, D. Wegner, vroeg aan proefpersonen om niet te denken aan een witte beer. Natuurlijk dachten de proefpersonen er wel aan! Je herkent het wel; hoe harder je probeert om niet aan iets te denken, hoe meer je er aan denkt.

Probeer daarom niet te denken aan slechte gewoontes maar denk aan de positieve.


9. Een steekje laten vallen is normaal


Af en toe eens maak je eens een keuze waarvan je weet dat dat niet de beste voor je is. Dat is normaal en helemaal niet erg. Laat je niet demotiveren. Ga gewoon verder waar je gebleven was. Je bent niet op weg naar perfectie, maar wel naar de beste versie van jezelf. Groeien impliceert vallen en opstaan. En als het niet lukt, zie dat dan als leermoment, niet als 'falen'.


10. Werk met een Health coach


Alleen een moeilijke verandering proberen te maken kan moeilijk zijn.

Maar met de steun van iemand die het gedragsveranderingsproces begrijpt en zich kan inleven in de uitdaging om oude gewoonten kwijt te raken en nieuwe gezonde gewoontes te integreren in je leven, kan het wel lukken. Dat is precies wat health coaches doen.


Klaar om het uit te proberen? Welke gewoonte wil je implementeren of veranderen? Welke tip zou het best werken voor jou? Laat het weten in de comments! (onder 'recente blogposts')


Women's health Boost kan je de steun bieden die je zoekt, tijdens een individueel traject of een groepscoachingprogramma.

Ondersteuning en kleine veranderingen maken het voor iedereen mogelijk om blijvende resultaten te behalen.


Is health coaching iets voor jou? Doe de test, je vindt de knop om deel te nemen hieronder.

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen, boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek.


23 weergaven0 opmerkingen
noah-buscher-eCJiD00AJqs-unsplash.jpg

Is health coaching iets voor jou?

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen en hoe de steun van anderen je kan. hekpen om je doelen te bereiken?

Boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek!