20 vijf-minuten-tips om goed te zorgen voor jezelf

Als je jezelf graag ziet, dan doe je wat goed is voor je.

Goed voor jezelf zorgen gaat niet alleen over gezond eten en veel bewegen. Het gaat ook om onze emotionele en onze mentale behoeften.


self care, zelfzorg, zorgen voor jezelf

Photo by Sage Friedman on Unsplash


Wat is self care of goed zorgen voor jezelf?


Welke gedachte komt er bij je op als je denkt aan self-care? Een dag in een Spa met massages en champagne? Een avond uit met vriendinnen?

Self-care is een populair woord en we denken dat self-care moeilijk en duur is en dat het veel tijd kost. Dat is fout.

Self-care is doen wat goed is voor je hart, mind en lichaam.


Maar hoe doe je dat nu in je drukke leven? Hoe vind je als bezige bij naast je werk, het zorgen je familie, tijd met je partner en voor je hobby's nog tijd voor self-care?


Het kost minder moeite dan je denkt. Self-care kan in kleine dingen zitten die niet lang duren. Je kan een self-care gewoonte creëren die slechts 5 minuutjes in beslag neemt.


De eerste stap is om je bewust te worden, om te kijken welk aspect van je leven voor verbetering vatbaar is en dan de nodige stappen te nemen om je weer op te laden.

Self-care is ook wat schadelijk of ongezond is uit je leven elimineren; slechte gewoontes of een relatie die je te veel energie kost.


Samengevat komt het erop neer dat je goed jezelf zorgt, dat je doet wat jij nodig hebt.


Waarom is zorgen voor jezelf belangrijk?


Je moet eerst voor jezelf zorgen voor je goed voor anderen kan zorgen.

Studies tonen aan dat, door even een pauze te nemen voor jezelf en zorg te dragen voor jezelf, je daarna productiever wordt.

Misschien heb je het wel druk-druk-druk, te druk om even pauze nemen en tijd te maken voor self-care. Me-time is wel het laatste waar je tijd voor hebt!

Toch kan je in 5 minuutjes al veel bereiken.


Manieren om goed te zorgen voor jezelf


Staar naar buiten

Ga aan het raam zitten en staar naar buiten, zonder je te laten afleiden door je telefoon. Reflecteer even over je dag of over een gebeurtenis of een gevoel. Studies tonen aan dat reflectie een beter inzicht geeft in je altijd drukke leven.


Quotes

Bewaar je favoriete quotes op post its, in een schriftje of op je telefoon. Lees er enkele als je je even wat minder blij voelt.


Zeg neen

Je hoeft niet altijd en op alles 'ja' te zeggen. Door grenzen te stellen toon je respect voor jezelf. Met een beetje oefening kan je leren om op een beleefde manier 'nee' te zeggen zonder je schuldig te voelen. Je zal zo ook meer tijd krijgen voor self-care.


Drink water

Drink minimum 8 glazen water per dag. Water drinken heeft een positieve invloed op je lichaam en ook op je geest!


Slaap voldoende

Maak tijd om te slapen en houd je aan je 'avondroutine'. Slaap heeft een groot effect op hoe je je voelt, zowel geestelijk als lichamelijk.


Beweeg dagelijks

Dagelijks wandelen bijvoorbeeld zorgt dat je je lichamelijk beter voelt en zorgt ook voor een vermindering van stress en angst en vaak ook van een paar kilo's.


Eet gezonde snacks

Het hoeft niet lang te duren om gezonde snacks klaar te maken.


Ga even naar buiten

Als je even naar buiten gaat voel je je daarna minder moe. Combineer dit met beweging en je zal 's nachts ook beter slapen!


Unfollow op social media

Stop met het volgen van accounts die ervoor zorgen dat jij je slecht of minderwaardig voelt. En over social media gesproken, heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel minuten of zelfs uren per dag je daarmee bezig bent?.


Wees dankbaar voor gevoelens

Ook al voel je je eens wat minder goed, accepteer dat het gevoel er is en leer ervan.


Zeg positieve dingen tegen jezelf

Studies tonen aan dat positieve dingen zeggen tegen jezelf als 'ik ben het waard' of 'ik kan het' goed zijn voor je gemoed en je zelfvertrouwen.


Start je dag met jezelf

Zorg voor een ochtendroutine waarin jij centraal staat: dat kan gaan van tijd om even te stretchen of te mediteren tot die 5 minuten extra met een een kop thee voor iedereen de keuken in stormt.


Luister en lees

Luister naar een podcast of lees een magazine of een boek


Mediteer

Mediteer 5 of 10 minuutjes. Er bestaan veel apps die dit makkelijk maken, bijvoorbeeld Headspace of Insight timer. Het ontspant je zodat je daarna weer meer energie hebt.


Adem een paar keer diep adem

Haal af en toe een paar keer diep adem. Je zal merken dat dat je meteen rustig maakt.


Zit 5 minuten langer aan tafel

Zit wat langer aan tafel zodat je de tijd neemt om rustig te eten en goed te kauwen. Hierdoor verteert je lichaam beter en weet je sneller wanneer je genoeg hebt.


Bel eens met een vriend of vriendin

Bel eens iemand, ook al is het maar kort.


Sta regelmatig op van je stoel

Als we aan het werk zijn zitten we vaak uren aan een stuk. Sta af en toe eens recht en voer je telefoongesprekken al wandelend, al is het rond de tafel in je kantoor.


Houd een dagboek bij

Door een dagboek bij te houden kan je je stressniveau verminderen. Je krijgt inzicht in je gevoelens en dat zorgt ervoor dat je problemen beter kan oplossen.


Super tip! Plan tijd om voor jezelf te zorgen!

Vaak hebben we 'geen tijd' om voor ons zelf te zorgen (video). Is dit echt zo of is het een excuus (video)? Plan tijd voor jezelf. Het hoeft niet lang te zijn. Wat kan je inplannen in je dag? Je kan bijvoorbeeld 10 minuutjes vroeger opstaan om te stretchen of een blokje om wandelen tijdens je lunch.


Zorg jij goed voor jezelf? Vind je dat moeilijk? Welke tips zouden passen in je leven en ga je toepassen? Laat het ons weten in de comments! (onder 'recente blogposts')


Women's health Boost kan je de steun bieden die je zoekt om je levensstijl te veranderen, tijdens een individueel traject of een groepscoachingprogramma.

Zelfliefde en goed zorgen voor jezelf vormen de basis van het programma. Door de gezonde dagelijkse gewoontes die je makkelijk kan inbouwen in je leven toe te passen zal je je al na enkele maanden fitter en energieker voelen dan ooit!


Is health coaching iets voor jou? Doe de test, je vindt de knop om deel te nemen hieronder.

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen en hoe de steun van anderen je kan helpen om je doelen te bereiken, boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek.


48 weergaven0 opmerkingen
noah-buscher-eCJiD00AJqs-unsplash.jpg

Is health coaching iets voor jou?

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen en hoe de steun van anderen je kan. hekpen om je doelen te bereiken?

Boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek!