De invloed van hormonen op buikvet


Klik hier om de video te bekijken.


Sinds je 40 bent kom je steeds maar bij in gewicht. Vooral je buik is dikker geworden. Je begrijpt niet hoe dat komt en het lijkt alsof er niets aan te doen is.


Ik kan je vertellen dat je er wel iets aan kan doen, daarover zal ik je meer vertellen in mijn volgende video. We willen ons tenslotte goed voelen in ons lichaam.


Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in staat is om gezonder te leven, niet door het stellen van onmogelijke doelen maar wel door te doen wat werkt voor jou!

Kleine veranderingen nu die als je ze consequent toepast, zorgen voor grote veranderingen in de toekomst.


Als je hier nieuw bent, welkom. Ik hoop je met mijn video’s te kunnen inspireren.

Ik weet dat wie je ook bent, dat jouw doel niet anders is dan het mijne: je wilt je goed in je vel voelen.

We zijn allemaal vrouwen, moeders, vriendinnen, echtgenotes en wat we willen is ons energiek, gezond en gelukkig voelen. We willen doen wat werkt voor ons en dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.


Hoe komt het dat je in de overgang een dikkere buik krijgt?

Het is belangrijk om eerst onze hormonen beter te begrijpen en daarover gaat deze video.


Er zijn 2 hormonen die de menstruatiecyclus aansturen: oestrogeen en progesteron.

Je kan hen vergelijken met 2 zusjes op een wip. In een gezonde normale cyclus wippen de meisjes vrolijk op en neer in een uitgebalanceerde routine.

Maar in de perimenopauze spelen deze twee meisjes al een hele tijd en begint progesteron moe te worden.


Om de wip gaande te houden, moet oestrogeen veel harder werken …

Soms stopt ze en neemt een pauze ... dan begint ze weer te duwen


Dit lijkt veel op hoe de perimenopauze voelt. Het is onvoorspelbaar, ongemakkelijk en onevenwichtig. Als een vrouw soms een hoog oestrogeen heeft en soms een laag oestrogeen, raakt haar lichaam in de war:

haar menstruaties worden onregelmatig, lichter en minder frequent, honger en onbedwingbare trek worden onvoorspelbaar, ze gaat slechter slapen en wordt humeurig.


Oestrogeen en progesteron hebben een invloed op de plaats in je lichaam waar je vet gaat opslaan.

Omdat het oestrogeen niveau daalt heeft het lichaam daar iets op gevonden: het zal de vetcellen goed vasthouden en die zullen ook oestrogeen produceren, vooral de vetcellen rond de buik.

Omdat oestrogeen en progesteron dalen hebben we relatief meer testosteron en dat gaat er ook voor zorgen dat we meer vet opstapelen rond de buik. Vergelijk het met de plaats waar mannen vet opslaan, die zijn meestal vooral zwaar rond de buik en minder aan de billen.


Verder gaat door de verandering in sex hormonen ook ons metabolisme veranderen, we verbranden dus minder calorieën.


Het feit dat je hormonen veranderen zorgt ervoor dat je gevoeliger wordt voor stress. Voeg daar de dagelijkse stress bij en je bent constant in een stresstoestand, dag na dag.

Cortisol wordt geproduceerd als reactie op stress.

Als het cortisolniveau in ons lichaam gedurende langere tijd hoog is zal ons lichaam daarop reageren door triglyceriden (vetten) te stockeren als visceraal vet, vet tussen de organen. Nu, dat visceraal vet heeft veel receptoren voor cortisol dus dat betekent je nog meer vet gaat opstapelen met nog meer receptoren en dat je buikomtrek dus steeds groter wordt.


Cortisol gaat ervoor zorgen dat opgestapeld glycogeen in de lever wordt afgebroken tot glucose/suiker dat dan in de bloedbaan terecht komt waardoor de bloedsuikerspiegel gaat stijgen.


Cortisol gaat er ook voor zorgen dat de cellen in ons lichaam insuline resistent worden.

Wat is insuline? Insuline is een hormoon dat zorgt dat onze bloedsuikerspiegel zo weinig mogelijk schommelt. Als we eten en onze bloedsuikerspiegel stijgt dan gaat insuline ervoor zorgen dat de glucose naar de cellen gaat om te verbranden of dat het opgeslagen wordt in onze spieren en in vet.


Insuline zorgt ervoor dat er in de cel een deurtje open gaat zodat suiker van het bloed naar de cellen kan gaan. Maar als de cellen insulineresistent worden gaat het deurtje moeilijk open en gaat er geen of weinig suiker naar de cel en dus blijft het suikerniveau in het bloed te hoog. Dat is niet efficiënt en het glucoseniveau in je bloed blijft te hoog dus denkt je pancreas: oei hier moet iets gebeuren, dat glucoseniveau moet naar beneden en daarom zal er nog meer insuline geproduceerd worden. Als het insuline signaal er dan eindelijk doorgeraakt ga je snakken naar koolhydraten en suiker. Als je dan veel koolhydraten gaat eten word je steeds meer en meer insuline resistent.


Waarom gebeurt dit? Meestal komt het omdat je gedurende lange tijd te veel koolhydraten hebt gegeten, dat je te veel eet in het algemeen of te veel stress hebt. Die stress kan ook veroorzaakt worden door te weinig te eten of te veel te sporten.


De opslag en de afbraak van vet worden dus beide beïnvloed door insuline en cortisol. Wanneer de twee samen worden verhoogd, wordt het opslaan van vet gemakkelijker en het verbranden van vet moeilijker.


Chronisch verhoogd cortisol kan leiden tot spierverlies - de motor van je metabolisme - en daardoor zal je metabolisme vertragen.


Na alles wat je gehoord hebt denk je waarschijnlijk ‘ah, mijn hormonen zijn het probleem!

Maar dat is fout! Je hormonen zijn eigen de oplossing! Je hormonen balanceren zal ervoor zorgen dat je lichaam terug in balans gaat zijn, je lichaamssamenstelling zal veranderen en je algemene gezondheid zal verbeteren. Als jij je hormonen behandelt met het respect dat ze verdienen, dan zullen zij er ook voor zorgen dat jij je goed zal voelen in je vel!


Tijdens het pauze project van Women’s Health Boost zal je meer leren over je lichaam, hoe je lichaam en je hormonen reageren en hoe je dit kan aanpakken op verschillende vlakken. Je krijgt steun en deskundige coaching om op een duurzame manier te zorgen voor je gezondheid - zonder beperkende diëten of dagen in de sportschool door te brengen.

Je zal je gewoontes veranderen op een manier die echt in jouw leven past. Je zal ondersteund worden en samen vinden we de beste weg naar langetermijnresultaten op een manier die voor jou werkt.

En je zal de gezondste, sterkste en gelukkigste versie van jezelf worden, stap voor stap.

Wil je meer weten? Download de brochure op deze website.


En als je helemaal niets wilt missen abonneer je dan op de nieuwsbrief van women’s health boost.


33 weergaven0 opmerkingen
noah-buscher-eCJiD00AJqs-unsplash.jpg

Is health coaching iets voor jou?

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen en hoe de steun van anderen je kan. hekpen om je doelen te bereiken?

Boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek!