7 manieren om je snack-drang gezond te houden

Een stukje kaas uit de koelkast, het laatste stukje baguette uit de broodmand, de koekjes als je op de koffie bent bij je vriendin, de 'proevertjes' in de supermarkt, het broodje tijdens een werkvergadering en het ijsje tijdens het winkelen ... zonder nadenken stop je het in je mond.


Photo by Jan Koetsier from Pexels


Snacken kan volgens onderzoek tot 650 extra calorieën per dag opleveren. De meeste snacks zitten vol met toegevoegde suikers en vetten, daarom zijn ze zo verleidelijk en smaken ze zo lekker!


Ik zeg zeker niet dat alle tussendoortjes slecht zijn - ze hebben zeker hun plaats en doel; bijvoorbeeld na het sporten of als je gewoon eens wilt genieten. Maar als je niet oplet, loop je het risico om te veel extra calorieën binnen te krijgen, vooral als een hele dag aan het 'grazen' bent (zoals de koeien!).


Grazen en snacken zijn gewoontes


Grazen en snacken zijn gewoontes, je staat er niet stil bij wanneer en wat je in je mond stopt. Je hoeft snacks helemaal niet te vermijden, maar je er bewust van worden is een eerste stap naar een gezondere keuze die kan leiden tot een gezondere gewoonte.


Marthe was zich nog nooit zo bewust van al het snacken dat ze deed totdat ze Invisalign-beugel begon te dragen. Die beugel moet je 22 uur per dag aandoen en je mag hem alleen verwijderen om te eten of iets anders dan water te drinken. Ze merkte dat ze haar beugel vaak verwijderde. Dat zette haar aan het denken ... hoe nodig waren al deze snacks eigenlijk? Ze wilde niet elke keer dat ze een snack wilde eten haar beugel verwijderen en haar tanden moeten poetsen. Het resultaat was dat ze 2 keer nadacht voor ze een snack in haar mond stopte. En jij, ben jij je bewust van wat je allemaal in je mond stopt?


Eenvoudige manieren voor gezonde snacks en tussendoortjes


Hier zijn enkele eenvoudige manieren om je snacks bewust en gezond te houden:


  • Voor je iets in je mond stopt; stop en vraag jezelf af of je echt honger hebt. Vaak heb je alleen wat water nodig - soms heb je gewoon dorst in plaats van honger.

  • Als je op pad gaat, zorg dan dat je gezonde snacks bij hebt, stop bijvoorbeeld een hardgekookt ei, of een appel en een paar amandelen in je handtas.

  • Op het moment dat je 'een hongertje hebt' of trek hebt in een snack, heb je vaak geen zin om er moeite voor te moeten doen om die te maken. Snijd verse groenten, zoals wortels, paprika's en selder in stukken en bewaar ze in de koelkast. De vezels in de groenten zorgen voor een voldaan gevoel waardoor je minder snel weer honger hebt. Heerlijk met wat guacamole of hummus!

  • Plaats gezonde snacks op ooghoogte in je koelkast in een doorzichtbaar (best glazen) potje. Waarschijnlijk heb je ook andere, minder gezonde snacks in je koelkast die de rest van de familie niet wil niet laten. Plaats die dingen op een plaats in de koelkast die minder goed zichtbaar zijn. Doe hetzelfde in je kasten.

  • Eet nooit rechtstreeks uit een doos of zak; leg wat je wil eten altijd op een klein bordje (Kleinere bordjes leiden tot kleinere porties); sluit dan de doos of zak en leg ze uit het zicht. Uit het oog, uit het hart - hopelijk!

  • Afleiding helpt, dus als je zin hebt in een snack, ga dan wat doen: bel een vriendin, lak je nagels of doe een klein wandelingetje.

  • Eet geen snacks terwijl je andere dingen doet, zoals lezen, autorijden of tv kijken. Dat leidt je af en je herinnert je niet eens dat je iets hebt gegeten.


'Graas' jij wel eens? Welk van bovenstaande tips zou jij kunnen toepassen? Laat het weten in de comments. (onder 'recente blogposts')


Tijdens een health coaching programma word je je bewust van je gewoontes en zoek je naar manieren om ongezonde gewoontes te vervangen door gezonde gewoontes op een manier die in jouw leven past.

Is health coaching iets voor jou? Doe de test, je vindt de knop om deel te nemen hieronder.

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen om je doelen te bereiken, boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek.






17 weergaven0 opmerkingen
noah-buscher-eCJiD00AJqs-unsplash.jpg

Is health coaching iets voor jou?

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen en hoe de steun van anderen je kan. hekpen om je doelen te bereiken?

Boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek!