Waarom is het zo moeilijk om ongezonde gewoontes te veranderen in gezonde gewoontes?


“Het lukt mij om gezonde keuzes te maken, voor een tijd, maar ik verval altijd weer in mijn oude ongezonde gewoontes”

Herkenbaar?

Je denkt dan dat je er gewoon het karakter niet hebt om regelmatig te bewegen of dat het te moeilijk voor je is om regelmatig gezonde maaltijden te bereiden of om tijd te maken voor self care.

het zo moeilijk lijkt om betere keuzes te maken en gewoontes te veranderen?

In deze video leg ik je uit waarom het zo moeilijk lijkt om betere keuzes te maken en gewoontes te veranderen. En ik geef je een interessante tip! Klik hier om de video te bekijken!


Hoe komt het toch dat het zo moeilijk lijkt om betere keuzes te maken en gewoontes te veranderen?


Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in staat is om gezonder te leven, niet door het stellen van onmogelijke doelen maar wel door te doen wat werkt voor jou!

Kleine veranderingen nu die als je ze consequent toepast, zorgen voor grote veranderingen in de toekomst.


Als je hier nieuw bent, welkom. Ik hoop je met mijn video’s te kunnen inspireren.

Ik weet dat wie je ook bent, dat jouw doel niet anders is dan het mijne: je wilt je goed in je vel voelen.

We zijn allemaal vrouwen, moeders, vriendinnen, echtgenotes en wat we willen is ons energiek, gezond en gelukkig voelen. We willen doen wat werkt voor ons en dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.


Iets wordt pas een gewoonte als je het consequent volhoudt. Consistent zijn is lastig. Maar waarom?

De neurowetenschap heeft hier een antwoord op:

Het menselijk brein is eigenlijk gemaakt om consistent te zijn: blijven herhalen wat we gewoon zijn en niets veranderen, daar zijn we goed in.

Nu als je je gedrag wilt veranderen dan wil je je eigenlijk consistent anders gaan gedragen, je wilt consistent betere, andere keuzes maken. Maar dat wilt je brein helemaal niet. Je brein wilt de status quo behouden en consistent blijven doen wat het gewoon is.

Stel dat je elke dag 10 koffies drinkt of dat je elke avond voor TV een wafel eet, wel je brein wilt dat blijven doen.

Stel dat je beslist dat je iets wilt veranderen, daar heb je een probleem want je brein wilt dat helemaal niet!

De oorzaak ligt in ons limbisch systeem.

Het limbisch systeem regelt vooral ons gevoelsleven. Het kan jou boos, bang, bedroefd of blij maken. Als iets lekker voelt – donuts eten of roken bijvoorbeeld– dan wil het dat genot vaker voelen. Voelt iets slecht – afkicken van suiker of sporten – dan wil het dat vermijden. En als je dingen maar vaak genoeg doet of niet doet, wordt het een gewoonte, hoe ongezond dat op lange termijn ook voor je is.

Dat deel van ons brein reageert onbewust.


Langs de andere kant hebben we ook wat we wel eens ‘ons gezonde verstand’ noemen. De prefrontale cortex zorgt ervoor dat we nadenken over de toekomst, dat we doelen stellen en plannen maken. Je gezond verstand weet dat je betere keuzes moet maken als je je gezondheid wilt verbeteren.


Je gezonde verstand wilt dat je iets verandert maar je limbisch systeem wilt niets van die verandering weten. Eigenlijk zijn die 2 systemen steeds in oorlog met elkaar en je wordt constant heen en weer geslingerd tussen de twee.


Wat kan je dan doen om toch je gewoontes te veranderen?

Eerst en vooral moet je beseffen dat het niet aan jou ligt: je dus niet zwak bent of geen karakter hebt, maar dat de twee delen van je hersenen met elkaar in oorlog zijn en jij bent de speelbal.


Maar je kan wel iets veranderen, maar daar moet je natuurlijk wel iets voor doen.

Je weet nu dat je limbisch systeem alleen wilt doen wat goed voelt.

Als je je focust op ‘deprivatie’ in plaats van op genot dan zal het moeilijk zijn om iets te veranderen.

Je zegt tegen jezelf bijvoorbeeld:

Ik mag die wafel niet eten of

ik zou moeten gaan wandelen maar ik heb geen zin of

ik wil op de bank blijven liggen of

ik wil alles volgen wat er op facebook gepost wordt

Iets veranderen voelt dan als iets slechts, en je limbisch systeem stelt dan alles in het werk om die verandering tegen te gaan.

Door de manier waarover je dingen denkt en praat te veranderen kan je ervoor zorgen dat je brein wel meer openstaat voor verandering.

Maak de shift naar iets positiefs.

Bijvoorbeeld:

In plaats van: ik mag die donut niet eten, zeg tegen jezelf: ik mag een lekker stuk fruit uitkiezen.

Of wanneer je echt geen zin hebt in een wandeling denk dan aan de vorige keer dat je gewandeld hebt, hoe je je daarna voelde en hoe trots je misschien wel was op jezelf.

Of wanneer je geen zin hebt om op tijd te gaan slapen, denk dan eens aan die keer dat je goed uitgeslapen was en hoe goed je je toen voelde.

Als je geen tijd hebt, vertel jezelf dat dit een vorm is van zorgen voor jezelf en dat dat belangrijker is dan zoveel minder belangrijke dingen.


Je moet het dus op een andere manier vertellen aan je brein. Op die manier ga je niet in gevecht met je limbisch systeem.


Welke boodschappen geef jij aan je brein?

Geef een voorbeeld in de comments en voeg er ook aan toe op welke manier je het op een positieve manier kan vertellen aan je brein. Ik ben benieuwd!


In mijn volgende video leer ik je nog een ander trucje!

Wil je dat niet missen? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief!



11 weergaven0 opmerkingen
noah-buscher-eCJiD00AJqs-unsplash.jpg

Is health coaching iets voor jou?

Wil je weten wat health coaching voor jou kan betekenen en hoe de steun van anderen je kan. hekpen om je doelen te bereiken?

Boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek!